Help, ik kan niet kiezen waar mijn workshop over gaat! (....ik vind te veel onderwerpen té leuk!)

Echt, ik kan wel 10 onderwerpen verzinnen.... Misschien nog wel meer als ik heel eerlijk ben.
Ik barst van de ideeën en vind alles belangrijk. Dus wat zal ik eens voor onderwerp nemen?Oh weet je wat, ik zet het gewoon lekker super algemeen neer. Iets met een bulkbegrip zoals communicatie, of samenwerking, of bewustwording... Dan pak ik gewoon alles in 1x en kan iedereen bij me terecht!

Maar....dat gaat dus niet werken. Je krijgt niet al die leuke klanten door je hele hebben en houwen in 1-grote-knal-workshop te gieten. 

Toch is dit iets wat ik vaak om me heen zie gebeuren. 
Enne, ik ben er zelf ook schuldig aan geweest. 
Let me tell you a story.

Lang lang geleden.... 

(klinkt net als een sprookje).... startte ik met mijn ondernemerschap. Ik kwam als trainer uit een veilig en goed verdienend dienstverband en was eindelijk voor mezelf begonnen. Een hele stap voor een vrouw alleen met jonge kinderen. Maar goed, ik barstte van het lef en de energie dus ik ging ervoor! Nu kreeg ik gelukkig een hele rits supergave opdrachten van mijn fijne ex-werkgever mee, dus mijn eerste periode als lonely entrepreneur was gedekt. Pfieuw... eerste hobbel genomen.

Maar na die opdrachten? Waar ging ik in vredesnaam mijn echte eigen klanten vandaan halen? Wie wilde ik het liefst in mijn zaaltje hebben? Ik kon niet kiezen. Vond zóveel mensen leuk. Dus ik bedacht: laat ik een paar workshops gaan geven met een open inschrijving. Daar komen vast veel van mijn leuke mensen naar toe en dan heb ik een superdag! Dus ik huurde een leuk zaaltje, regelde daar een heerlijke lunch. Daar zouden mijn deelnemers zeker blij van worden!

Eigenlijk had ik dus alleen maar een leuke plek geregeld. De WAAR kon ik afvinken!
Over de WIE was ik nog supervaag.

Maar..... wat ging ik ze bieden? Ik speurde naar de onderwerpen waar ik warm voor liep. Dat waren er veel... Ook toen al had ik heel wat enthousiast trappelende stokpaardjes op stal staan. Welk stokpaard trappelde het hardst? Ik kon niet kiezen. Dus koos ik voor 'breed'. Onderwerp? 'Communiceren vanuit je kracht'. Klinkt aardig, tenminste, het gaf alvast de positieve richting aan die in de workshop uitgewerkt zou worden.

Lekkere brede WAT. 

Ik sloeg aan het bouwen. Maakte een veel te vol programma en propte daar alles in waar ik warm voor liep. Je zou zeggen, dat moet het ultieme plaatje geworden zijn. Nou, nee dus. Het was te veel, te groot, te overweldigend en te ambitieus!

Door het ophangen van postertjes (internet was net in opkomst...) kreeg ik mijn gave zaaltje wel vol. Ik had 10 deelnemers en die hadden er zin in. Ik denk dat mijn enthousiasme ze veel gebracht heeft die dag, maar ook dat het allemaal veel gerichter en specifieker had kunnen zijn. wat ze geleerd hebben? Vast veel, maar ik weet wel dat ik aan het eind moe was en leeg. Ik had alles, maar dan ook echt alles gegeven. Te veel dus...

De HOE was eigenlijk veel te overvloedig.

Wat nu?

Ik hoop dat mijn verhaal je aan het denken zet. En uiteraard dat het je helpt om te zien dat ik ook gestoeid heb met al die sores waar jij nu misschien mee zit. So I know what you're going through!

Waar ik te weinig over nagedacht had was mijn WAAROM.
Waarom wilde ik voor mezelf beginnen?
Waarom wilde ik workshops en trainingen gaan geven?
Waarom moesten mensen iets van mij leren?
Waarom zou men überhaupt op mij zitten wachten?

Dus daar moest ik eerst mee aan de slag. De antwoorden lagen aardig voor het oprapen: ik wilde zelfstandigheid, vrijheid, ruimte, zelf bepalen of ik een opdracht wel of niet aannam. Ik wilde zelf kunnen kiezen. Daarmee had ik mijn ondernemerschap wel op een rijtje.

Maar nu nog de inhoud van mijn werk. Waar ging ik voor kiezen?

Want: het allerbelangrijkst wat je moet doen is KIEZEN!
Kies je stokpaard! Kies je onderwerp en focus je daarop.
Kies je niet? Dan krijg je chaos en bulk. Dat is niet fijn.

Maar hoe kies je? 
Ik zet mijn stappen voor je op een rijtje.
  1. Zet je stokpaarden op een rijtje. Het is belangrijk om al die leuke onderwerpen waar je zoveel vanaf weet te formuleren. Dus ja, gooi de staldeur open, stap naar binnen en noteer de stokpaarden die je ziet. Vind je dat lastig? Vraag dan eens aan anderen in je omgeving waar ze jou vaak over horen praten.
  2. Kies je favoriet! Liefst is dat er één. Zijn het er meer, houd jezelf dan in en kies er maximaal drie. Check dan zeker ook of er overlap of een prachtige rode draad in zit. Dan kun je er namelijk alweer een paar afstrepen.
  3. Verwoord waarom je voor deze favoriet kiest. waarom is dit voor jou een belangrijk onderwerp? Wat zijn de struikelpunten en verlangens van jouw deelnemers hierin? Wat is jouw belangrijkste hogere doel hierin? Go wild!!
  4. Concretiseer als een malle. Dat betekent dat je dat ene onderwerp, dat meest enthousiaste stokpaardje uit jouw stal, tot in detail gaat beschrijven. Waar gaat het over? Wat is jouw kernboodschap richting je deelnemers? Wat heb je ze te leren?
  5. Werk het uit tot een workshop! Dan is het een kwestie van ontwerpen, bouwen, vullen en het maken van mooie oefeningen.
Komt er tóch weer een enthousiast ander stokpaard om de hoek kijken? Teugel 'm in en bewaar 'm voor een volgende workshop. Laat je niet verleiden om alles in één grote bulk te gooien. Maar kies!

Kies en blijf erbij!
(voor deze ene workshop dan hè!)
---

Helpt dit blog jou weer een stapje verder?
Ik hoop het! Met veel plezier schrijf ik regelmatig een blog.
Soms om je te informeren, soms om iets over mijzelf te vertellen en soms om een extraatje uit te delen!

Want ik gun jou een mooie business waarin jij je kennis deelt met een groter publiek.
Een swingende tent waarin jij workshops geeft die het beste uit jezelf halen. Met een publiek dat aan je lippen hangt! Zodat je meer tijd hebt voor andere zaken.

Wil je deze blogs delen? Dan vind ik dat super!
Vind je het leuk om ook mijn video's te zien?
Kijk dan op mijn YouTube-kanaal!

0 Comments

Leave a Comment